Flygplanet: Antonov AN-2

Antonov AN-2 är världens största enmotoriga dubbeldäckare. Konstruktionen är rysk och prototypen flög 1947. Totalt byggdes det 18 000 – 20 000 exemplar i forna Sovjetunionen och Kina. Max startvikt är 5,5 ton och marschfarten ligger på ca 180 km/h. Antonov AN-2 är lämpad för korta, ojämna fält och kan flygas mycket långsamt. 

Vår AN-2 är byggd 1980 av WSK (Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjneg) i Milec, Polen. Hon började sitt liv i Aeroflot med registreringen CCCP-84592. Totalt blev det ca 5 000 timmars flygbesprutning i Estland.

2002 importerades hon till Sverige och fick då sin svenska registrering SE-KCE, men blev ganska snart stående. 2007 hamnade hon som reservdelsmaskin på Kattleberg Airport, lånade ut delar till olika systerflygplan och blev t o m använd som korvkiosk. 2019 bildades Aviatörsföreningen Antonov 2 Ekonomisk Förening och flygplanet renoverades till flygande skick. Stora delar av målningen är original och färgsättningen är mycket nära den som var när flygplanet lämnade fabriken.

Passagerarutrymme

Sköna säten men i övrigt mycket spartansk inredning. Ljudnivån är förvånansvärt låg trots total avsaknad av ljudisolering men hörselskydd kan vara skönt på längre flygningar. Totalt, inklusive 2 platser i cockpit, finns det 12 sittplatser.

Cockpit

Förarmiljön andas 40-tal med rejäla analoga instrument, endast kompletterade med modern radioutrustning och en GPS. Höga spakkrafter gör att piloterna får jobba, det är som att flyga en gammal lastbil utan servostyrning.

Motor och propeller

Motorn är en polskbyggd ASz-62, en stjärnmotor med 9 cylindrar och slagvolym på nästan 30 liter. Effekten är på 1 000 hästkrafter och den driver en stor 4-bladig ställbar propeller. Bränsleförbrukningen är ca 180 liter per timma.

Bränslesystem

Det finns 3 tankar i varje övervinge, total bränslevolym är 1 200 liter. Antonoven kan suga upp bränsle från bensinfat med hjälp av en inbyggd pump, men tankar man på en vanlig tankanläggning behöver man gå ut på vingarna.

Regelbunden service

Erfarna mekaniker som är specialiserade på Antonov AN-2 hjälper oss med service och underhåll.

Hjärtat på rätta stället

Vår Antonov må ha kvar sin originalmålning från forna Sovjetunionen, men flaggan på flygkroppen visar var våra sympatier ligger.